بررسی چگونگی تامین رضایتمندی گردشگران خارجی در مجموعه های گردشگری

بررسی چگونگی تامین رضایتمندی گردشگران خارجی در مجموعه های گردشگری

فاطمه رحمت پور

طاهره رحمت پور

 

 

رشد بالای صنعت گردشگری و فواید مثبت منتج از آن نهاد های مرتبط با این صنعت را بر آن می دارد تا برای دستیابی به موفقیت هر چه بیشتر در این عرصه گام های استواری بردارند. از آنجایی که صنعت گردشگری یک صنعت خدماتی محسوب می گردد، تعامل پویا با مشتریان( چه در قالب بازدید کننده و چه گردشگر) نقشی اساسی در پیشبرد اهداف کلی آن ایفا می نماید. در این راستا تلاش در جهت جذب رضایتمندی افراد از اولویت بالایی برخوردار خواهد بود. زیرا هر مجموعه گردشگری برای افزایش راندمان کاری خود نیازمند جذب حداکثر تعداد گردشگر می باشد. افزایش حداکثری تعداد گردشگران در گرو تامین نیازمندی ها و ارائه خدمات مطلوب به آنان می باشد. در واقع به دلیل این که گردشگران شاهرگ حیاتی مجموعه های گردشگری هستند،  تلاش در جهت افزایش سطح رضایت آنان تاثیر بسیاری بر حسن شهرت یک مجموعه و در نتیجه افزایش تعداد مخاطبین آن دارد. گردشگران تجربیات مثبت و منفی خود از مقصد را با دیگران به اشتراک می گذارند، که بالطبع تجربیات منفی، پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت و نهایتا منجر به مخدوش شدن چهره مقصد مورد نظر خواهد شد، اما روی دیگر سکه، مطلوب ترین حالت را در بر می گیرد، که نتیجه آن تکرار مسافرت و ایجاد یک ذهنیت مثبت خواهد بود. عموما ارتباط مثبتی بین رضایت گردشگر و کسب موفقیت بلند مدت اقتصادی در مقصد گردشگری وجود دارد(سعیدا اردکانی و همکاران، ۱۳۸۹).

موزه ها نیز به عنوان یکی از اماکن مورد علاقه گردشگران از این قاعده مستثنی نبوده و نیستند. از طرفی، در دنیایی که انسان حتی هوای پاک برای تنفس را تبدیل به کالایی جهت جذب گردشگر نموده است(محسنی، ۱۳۸۸) توجه به مسائل فرهنگی مانند موزه می تواند به عنوان زبان گویای تاریخ و تمدن و فرهنگ یک کشور بسیار حائز اهمیت باشد(پوراحمد و همکاران، ۱۳۹۱). موزه مکانی فرهنگی و منحصربه فرد است که داستانی ازتاریخ را روایت می کند. یک موزه بر اساس نوع آثار و هدف از پیدایش خود می تواند پاسخ گوی انواع بازدیدکننده باشد. اما افراد دغدغه های متفاوتی برای بازدید از یک موزه دارند، یرای بعضی افراد موزه یک مکان فرهنگی، تاریخی و حتی آموزشی محسوب می شود، اما برای برخی دیگر موزه صرفا جنبه تفریحی و گذران اوقات فراغت را دارد. در حقیقت تعریف موزه از هر بازدیدکننده به بازدید کننده دیگر متغیر بوده و بر اساس هدف آنها از بازدید شکل می گیرد. اما با هر تعریفی افراد معمولا دیدار از موزه را در برنامه های گردشی خود می گنجانند. از طرفی دیگر تعداد بازدیدکنندگان بسته به ‌نوع موزه و موقعیت مکانی آن متفاوت است، برای مثال شهرهایی که حجم بالایی از گردشگر را دارند در مقایسه با شهرهایی که تعداد گردشگر ‌کمتری جذب می کنند، احتمالا در جذب بازدید کننده برای موزه های خود موفق تر عمل خواهند کرد. اما صرفا افزایش شمار گردشگران منجر به افزایش بازدهی یک موزه نخواهد شد، در بلند مدت برای رسیدن به جایگاهی مطمئن در این عرصه لازم است تلاش هایی در جهت جلب حداقل رضایت آنان صورت گیرد. اما چگونه می توان رضایت بازدیدکنندگان را فراهم آورد؟!

برای پاسخگویی به ‌سوال فوق ابتدا باید گردشگران خود را بشناسیم و بدانیم با چه قشری از افراد سر و کار داریم. به طور کلی گردشگران به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شوند، در مورد گردشگران داخلی یک الگو و روال مشخصی وجود دارد، که رضایت اکثریت آنان را در بر می گیرد. این امر با تهیه شناسنامه های عکس دار با توضیحات مختصر و مفید، حضور راهنمایان مسلط و خوش بیان، و برخی اقدامات جزئی دیگر قابل تحقق است. اما در مورد گردشگران خارجی قضیه اندکی متفاوت می باشد. در وهله اول باید آمار بازدیدکنندگان خارجی مشخص شود، و کشورهای گردشگر فرست شناسایی شوند، و نهایتا بر اساس نوع مخاطبین، تدابیر لازم اتخاذ گردد.

تمرکز مقاله پیش رو بر «مجموعه کاخ موزه رامسر» می باشد، این کاخ در سال ۱۳۱۶ به دستور پهلوی اول ساخته شده است، زیر بنای کاخ ۶۰۰ متر مربع می باشد که در محوطه ای به وسعت ۶ هکتار قرار دارد. کاخ مرمر در سال ۱۳۹۴ به عنوان برترین موزه در زمینه شاخص معرفی در بین موزه های دولتی کوچک ‌معرفی شد و بر اساس اطلاعات منتشر شده مجموعه کاخ موزه ‌رامسر یکی از پر بازدیدکننده ترین موزه های کشور است. در واقع بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار نفر از این موزه بازدید نموده اند که از این تعداد چیزی در حدود ۴۰ هزار نفر از آنان گردشگر خارجی بوده اند. از بین گردشگران خارجی بیشترین سهم از آن کشورهای عرب زبان می باشد.  روند ورود این بازدیدکنندگان یک سیر صعودی را طی می کند و پیش بینی می شود در سال جاری شمار این گردشگران به مراتب افزایش یابد.

 

 

آمار بازدیدکنندگان کاخ موزه رامسر در سال ۱۳۹۴

مجموع بازدید کننده خارجی بازدیدکننده داخلی ماه
۶۹۲۰۷ ۹۲۴ ۶۸۲۸۳ فروردین
۳۷۴۱۴ ۱۳۰۵ ۳۶۱۰۹ اردیبهشت
۳۰۷۸۱ ۲۵۳۹ ۲۸۲۴۲ خرداد
۱۵۸۳۱ ۱۳۷۴ ۱۴۴۵۷ تیر
۶۸۵۲۸ ۱۵۷۱۲ ۵۲۸۱۶ مرداد
۱۰۰۱۵۹ ۱۰۲۹۲ ۸۹۸۶۷ شهریور
۴۳۸۰۵ ۶۷۰۱ ۳۷۱۰۴ مهر
۷۲۰۹ ۶۳۳ ۶۵۷۶ آبان
۷۷۴۱ ۳۳۷ ۷۴۰۴ آذر
۵۱۵۰ ۲۵۴ ۴۸۹۶ دی
۷۴۰۹ ۳۲۶ ۷۰۸۳ بهمن
۶۷۴۶ ۳۳۳ ۶۴۱۳ اسفند
۳۹۹۹۸۰ ۴۰۷۳۰ ۳۵۹۲۵۰ مجموع

 

با توجه ‌به جدول فوق و بر اساس مشاهدات میدانی مشخص گردید بازار هدف ما کشورهایی نظیر عراق، عمان، لبنان و…. هستند. این حجم در حال افزایش از گردشگران عرب زبان توجه و برنامه ریزی مسئولین ذیربط را می طلبد. لازم است سیاست گذاری هایی در راستای جلب رضایت آنان صورت گیرد. زیرا با در نظر گرفتن تجربه مناطق پیشتاز در عرصه گردشگری در میابیم، تنها کشورها و مناطقی توانسته اند در جذب توریسم عایدی زیادی بدست آورند که گردشگران هدف خود را شناسایی و اقدامات مناسب در جهت رضایتمندی آنها را فراهم آورند. در حقیقت تامین نسبی منافع بازدیدکنندگان منجر به تامین مداوم یک مجموعه گردشگر پذیر نظیر موزه می شود. به یاد داشته باشیم، کسب رضایت هر گردشگر، رمز موفقیت هر مجموعه توریستی محسوب می شود.

 

بر اساس مشاهدات و تجارب بدست آمده توصیه می شود به موارد زیر در راستای افزایش سطح رضایتمندی گردشگران خارجی و الاخصوص گردشگران عرب توجه ویژه شود:

  • افزایش قیمت بلیط گردشگران خارجی(بهتر است این افزایش قیمت توجیه پذیر باشد، به نحوی که بخشی از این افزایش هزینه در جهت تهیه یک پکیج شامل: یک کاتولوگ نفیس به همراه تعدادی عکس برگزیده از آثار شاخص مجموعه و نیز به همراه توضیحاتی در مورد تاریخچه کلی موزه به زبان عربی و انگلیسی همراه باشد).
  • از آنجایی که میزان ورود گردشگران عرب زبان به طور فزاینده ایی در حال افزایش است بسیار موثر است که نسبت به تغییر شناسنامه های آثار کاخ و افزودن زبان عربی در کنار انگلیسی و فارسی اقدام شود.
  • پیشنهاد می شود بلیط گردشگران خارجی با طرحی متفاوت و مناسب عرضه شود و در طراحی آن سعی شود از آثار برجسته مجموعه استفاده شود، به نحوی که خود بلیط نقش یک کارت پستال یادگار از کاخ موزه را داشته باشد.
  • برگزاری دوره های آموزشی و البته کاربردی برای راهنمایان موزه به منظور یادگیری زبان محاوره عربی و توضیحات مربوط به آثار موزه به منظور برقرای یک تعامل صحیح با گردشگران.
  • با توجه به این نکته که کاخ موزه رامسر بخشی از جاذبه های شهرستان رامسر محسوب می شود، بنابراین توصیه می شود، برای جلب بیشتر بازدیدکننده باید در اقدامی هماهنگ با متولیان و نهادهای شهری رامسر در جهت تبلیغات موثر در رسانه های داخلی و خارجی اقدام شود.

 

 

منابع:

پوراحمد، احمد و مهدی، علی و مهدیان بهنمیری، معصومه و میرزایی کوتنایی، زهرا و محمدی، آرزو. (۱۳۹۱)، “بررسی و تحلیل نقش موزه ها در توسعه گردشگری فرهنگی(مطالعه موردی: موزه های شرق استان مازندران)، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال اول، شماره اول.

سعیدا اردکانی، سعید و میرغفوری، حبیب الله و برقی، شاهین. (۱۳۸۹)، “شناسایی و اولویت بندی مولفه های موثر بر سطح رضایت گردشگران خارجی در شیراز با استفاده از تکنیک های تحلیل عاملی و تصمیم گیری چند شاخصه”، فصلنامه مطالعات گردشگری، شماره ۱۳٫

قاسمی، آیت، (۱۳۹۴)، واحد پژوهش کاخ موزه رامسر.

محسنی، رضاعلی(۱۳۸۸)، “گردشگری پایدار در ایران: کارکردها، چالش ها و راهکارها”، مجله فضای جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، سال نهم.

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *