تجربه گردشگری غذا با سفره شمالی

تجربه گردشگری غذا با سفره شمالی

طاهره رحمت پور

گردشگری کماکان روند رو به رشد خود را به عنوان یک صنعت کارآمد و پر سود دنبال می نماید. گذر زمان نشان می دهد، تنها کشور ها و مناطقی در این زمینه موفق بوده اند که توانسته اند خود را با تغییر نیازها و اولویت های گردشگران همگام سازند. پاسخ گویی به تغییر سلایق و علایق گردشگران، به وجود آوردنده گرایش های متنوعی در این صنعت پیشتاز در عرصه جهانی بوده است. از جمله گرایشات بسیار پر طرفدار می توان به گردشگری غذا اشاره نمود. مطابق با تعریف انجمن جهانی سفر غذایی در سال ۲۰۱۳، “گردشگری غذا” عبارتست از ” دستیابی و لذت بردن از غذاهای منحصر به فرد و به یادماندنی و چشیدن طعم نوشیدنی در مکان های دور و نزدیک”.

با غذا می توان عقیده یک گردشگر را تغییر داد. در واقع غذا بخشی مهم و لذت بخش از فعالیت های روزانه زندگی محسوب می شود. در نتیجه تصور تاثیر گذاری بسیار زیاد آن بر تجربه گردشگری خیلی دور از ذهن نخواهد بود. تجربه ای که در تعامل با محیط و مردم یک جامعه شکل خواهد گرفت. البته لازمه دستیابی به تعاملی اثرگذار، خلاقیت، آشنایی با اصول پذیرایی، مهمان نواری و مواردی از این دست می باشد.

اهمیت غذا در گردشگری جهان به قدری زیاد است که برنامه های متعدد تلویزیونی در مورد غذاهای اقلیم ها و ملل گوناگون تهیه شده که توصیه های مفیدی برای گردشگران به همراه دارد. از جمله موفق ترین این برنامه ها، برنامه « مهمان ناخوانده» آنتونی بوردن است که از شبکه معروفCNN پخش می شود. بوردن از تجربه سفر خود به ایران با عنوان “سفری بسیار شگفت انگیز” یاد کرده است. کشوری که بیش از هر کشور دیگر در دنیا او را تحت تاثیر قرار داده، وی از جمله دلایل این امر را برخورد خوب، غذای خوب و مهمان نوازی مردم ایران دانسته است. مسلما تحت تاثیر قرار گرفتن فردی با تجربه آشپزی درسطح بین المللی حاکی از پتانسیل های عالی ایران در این زمینه می باشد. بدون شک سفره ایرانی توان آن را دارد تا شیوه زندگی، فرهنگ و آداب و رسوم قسمت های مختلف کشور را برای گردشگران به زیباترین نحو ممکن به نمایش بگذارد.

در این بین، مناطق شمالی کشور به دلیل ترکیب بسیار خوب جذابیت های طبیعی در کنار تنوع غذایی بسیار گسترده در زمره مناطق پیشرو در این عرصه محسوب می شوند. صرف غذا در مکان هایی هم چون؛ جنگل، ساحل دریا، ییلاق های کوهستانی زیبا در کنار غذاهای بومی به ویژه غذاهایی که در سایر نقاط در دسترس نیستند می تواند تجربه ای منحصربه فرد در اختیار گردشگران قرار دهد. از این قبیل غذاها می توان به غذاهای کمتر شناخته شده محلی و هم چنین غذاهایی که به واسطه مواد اولیه از قبیل مواد جنگلی، یا مواد دریایی که قابلیت حمل به سایر نقاط کشور را ندارند اشاره کرد. به طور نمونه در شمال ایران ماهی سفید، باقلا قاتق و البته میرزا قاسمی از شناخته شده ترین انواع غذاهای محلی، و تقریبا تنها مواردی از غذا هستند که در اکثر رستوران ها در کنار دیگر غذاهای معمول سرو می گردد و سالهاست به این لیست، غذای دیگری افزوده نشده است.

اما در شمال، غذا صرفا در این موارد خلاصه نمی شود، در واقع گردشگران می توانند غذای خود را از منویی متفاوت که شامل لیستی از غذاهای گوشتی و یا کاملا گیاهی می باشد انتخاب نمایند. پرورش انواع مرغ، ماکیان(بوقلمون، اردک، غاز….) که در اکثر جوامع شهری قابل دستیابی نیست، می تواند گزینه خوبی برای علاقه مندان به غذا باشد. علاوه بر این، دریای خزر با داشتن انواع ماهیان از جمله (ماهی سفید، کفال، کپور، کولی، ازون برون و…..) فراهم آورنده سفره ای رنگین برای دوستداران غذاهای دریایی خواهد بود. در نواحی شمالی کشور، به طور حتم برای گردشگران طرفدار رژیم های غذایی گیاهی، تنوع کم نخواهد بود. سبزیجات متفاوت کوهی-جنگلی، انواع میوه های کمیاب(فوجیا، کامکوات، تمشک و….)، وجود انواع چای، نان، برنج، عرقیجات محلی، دم نوش های گیاهی، محصولات لبنی محلی، سبد غذایی کاملی را به دوستداران این گرایش از گردشگری ارائه می نماید.

علاوه بر موارد بالا، مراحل و روش آماده سازی و پخت اکثرا متفاوت مواد غذایی می تواند بسیار برای گردشگران جالب توجه باشد، به همین خاطر باید بر لزوم پیاده سازی و اجرای سنتی روش های طبخ غذا تاکید ویژه صورت گیرد. چه بسا بسیاری از گردشگران تمایل دارند جزئی از روند آماده سازی غذا یا محصول مورد نظر باشند که طبیعتا همکاری در این امر تجربه ای بسیار سرگرم کننده و نو خواهد بود. در همین راستا باید در نظر داشت رستوران یا محل خوردن غذای گردشگران بر اساس بافت منطقه مورد نظر و متناسب با شرایط اقلیمی آن باشد. طبیعتی زیبا، غذایی دلچسب، مکانی با ساختار بومی_سنتی و گاهاً اجرای موسیقی های محلی، مجموعا می تواند شرایط ایده آلی فراهم آورد و رضایت گردشگران را به بهترین نحو ممکن تامین نماید.

بدیهی است، گسترش و تبلیغ ایده های نوین در زمینه گردشگری غذا، نیازمند تبلیغات گسترده و آشنایی گردشگران با اسامی، ترکیبات و البته محاسن غذاهای یاد شده می باشد. از جمله راهکارهای پیشنهادی قابل اجرا برای توسعه گردشگری غذا می توان به برپایی نمایشگاه یا جشنواره غذاهای سنتی اشاره نمود. جشنواره هایی با هدف معرفی غذاهای بومی، خواص و فواید آنان و موارد این چنینی می تواند افرادی را که غذا از اولویت های زندگی آنها محسوب می شود جذب نماید. در بین مناطق شمالی کشور، شهرستان رامسر به دلیل محبوبیت ویژه نزد گردشگران، دارا بودن زیرساخت های شهری و گردشگری خوب، دسترسی آسان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود گزینه مناسبی محسوب می شود. اما برای رسیدن به نتایج مطلوب در این زمینه،  ابتدا باید زمان، مکان و البته اهداف برپایی نمایشگاه(اهداف مادی، فرهنگی، و ….) مشخص گردد. برای مثال همه ساله جشنواره های بسیاری در سطح شهرستان انجام می گیرد که از جمله نمونه های موفق آن می توان به برگزاری جشن بهار نارنج که بنیان گذار آن موزه کاخ رامسر است اشاره نمود. مجموعه موزه کاخ رامسر با توجه به جایگاه ممتازی که در جلب گردشگر در شهرستان رامسر دارد می تواند به عنوان متولی با مشارکت شهروندان، صنف رستوران داران و نهادهای ذیربط گام موثری در جهت شناساندن سفره شمالی به گردشگران داشته باشد. بعد از تجربه موفق جشن بهار نارنج که سالانه در این مجموعه برگزار می شود می توان با ایجاد غرفه هایی موقت، هفته ای را با عنوان جشنواره غذاهای بومی/ محلی  ثبت کرد[۱]، که با توجه توان میزبانی، گستردگی فضای سبز و البته زیبایی منحصر به فرد این مکان می تواند خاطره تجربه ای خوش را در ذهن گردشگران باقی بگذارد، به گونه ای که همواره واژه “غذا” نزد آنان، تداعی کننده سفره خوش رنگ شمالی باشد.

 

[۱]. پیشنهاد نگارنده برای اجرای موفقیت آمیز جشنواره:

  • تبلیغ گسترده برای جلب نظر صاحبان صنایع غذایی/ خدماتی شهرستان رامسر و شهرهای همجوار و اشاره به حجم بالای گردشگران مخاطب موزه.
  • تعیین سطح استاندارد از طرف مدیریت جشنواره(شامل حداقل انواع غذا برای ارائه، حداقل میزان تست رایگان و…).
  • دریافت وجه برای اجاره غرفه از صاحبان صنایع بزرگ و اختصاص این مبلغ به منظور تهیه جوایز برگزیدگان بخش آزاد(از آنجایی که برای شهروندان عادی، شرکت در مسابقه آشپزی با تست رایگان، مستلزم صرف هزینه زیاد می باشد اختصاص این جوایز منجر به مشارکت اهالی بومی و بازآفرینش غذاهای فراموش شده سفره شمالی می شود)
  • پیشنهاد می شود ستاره ای تحت عنوان ستاره گردشگری طراحی شود و به برنده مسابقه آشپزی از میان اصناف غذایی  اهدا شود و همچنین اجازه داده شود به مدت یک سال تا برگزاری مجدد جشنواره از این ستاره در لوگو و تابلو تبلیغاتی خود استفاده نماید.
  • برنده مسابقه از میان اصناف غذایی اجازه داشته باشد تا برگزاری مجدد جشنواره از یک بنر تبلیغاتی با لوگوی جشنواره در فضای سبز کاخ موزه برای تبلیغ خود استفاده نماید.
  • و …….

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *